Tågluff Kraków dag 3

Det har inte blivit några inlägg de senaste dagarna, men jag har helt enkelt inte haft tid. I förrgår kom vi hit till Kraków, och hela tiden som jag har viljat uppdatera har mamma uppdaterat sin blogg;) Men nu ska jag ta skadan igen och skriva varje dag (ska försöka iaf;). Det är inte säkert att det blir varje dag, men jag ska blogga så ofta som möjligt. Och Frall, jag är ganska säker på att du har väntat på inlägg ända sen vi sist såg varandra (för väldigt länge sen), men vi har gjort så mycket annat, bl a läst Twilight (jag vet att du vill att jag ska läsa den Frall, och nu kan jag glädja dig med att jag också har blivit ett Twilight-fan;).


I förrgår kom vi hit till Kraków på eftermiddagen, och gick nästan direkt till hostelet där vi bor de här dagarna. Det var ganska jobbigt att gå. det var en kilometer, och vi hade ca 7-8 kilo I våra ryggsäckar. Puh! Det var dessutom jättevarmt, och jag hade svarta mysbyxor på mig. På kvällen åkte vi en City Tour runt i Kraków och såg de viktigaste sevärdheterna inuti stan. vi såg några kyrkor, de judiska kvarteren (som heter Kazimierz), en fabrik som var viktig under andra världskriget, gamla stan och ett ghetto. Sen åt vi kvällsmat på en spansk restaurang.


Igår var vi på Auschwitz, som var ett av nazisternas största koncentrationsläger under andra världskriget. Det var
fruktansvärt, så fruktansvärt att jag inte vill skriva om det. Sorry, men åk dit så förstår ni vad jag menar. Jag kan säga en sak, som fick mig att må illa. Det var en monter de hade som var kanske 40 kvadratmeter stor, full med människohår! Usch, det var hemskt! Det var hår de hade klippt av från människor som hade avrättats. Mer säger jag inte nu.


Idag var vi i en saltgruva som heter Wieliczka utanför Kraków. Det var skithäftigt! Man kunde slicka på gruvväggen och det smakade salt. Och de hade byggt rum och allt möjligt. Det häftigaste var ett jättestort kapell där allt var gjort av salt. Ljuskronor, golv, väggskulpturer, allt! Det är svårt att förklara hur häftigt det var, och bilderna är inte heller jättebra. Man måste åka dit för att riktigt förstå hur häftigt det var, men bilderna ger iaf en aning om hur det var.


Jag tror det var allt jag hade att skriva. Det kommer foton här nedanför, som får berätta om hur det var. Jag lägger inte ut några bilder från Auschwitz, jag vill helst inte påminnas alltför mycket om det., även fast det är viktigt. Men bilderna från Wieliczka är riktigt häftiga. Och Frall, vi glömde tyvärr lurarna till Skype, så jag kan inte ringa dig:( Vi får kommunicera via den här bloggen. Här kommer våran hälsning: Livet är gla, Frall!

Det gick visst inte att lägga upp bilder, nätuppkopplingen här i Polen är lite sisådär;) Det kommer nån gång imorgon (hoppas jag;).

Kramizz!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lisflisan

Inget originellt.

RSS 2.0