Förresten...

Förresten.. Jag ska tävla imorgon och på onsdag. Önska mig lycka till;)

twilight...<3<3<3

Nu ska jag gå och lägga mig och läsa "När jag hör din röst" av Stephenie Meyer. Fick andra och tredje boken idag, så nu ska jag frossa... ;)

Snabb uppdatering

Jag gör en snabb uppdaterning nu, men måste snart gå och lägga mig;) Jag har tävlat idag, och det är det jag ska informera er om;) Jag tävlade i slägga, diskus och 4 x 80 meter (stafett). I slägga och diskus gick det åt h*lvete, men stafett gick bra. I slägga fick jag 18.41 (mitt pers är 20.93), i diskus fick jag 14 nånting (mitt pers är 15.45) och i stafett fick vi 46.16. Här kommer en bild på mina två medaljer.

Till vänster guldet, till höger silvret.

hemma igen...

Nu är vi hemma igen... Jag längtar tillbaka till Berlin! Hade kunnat vara där en vecka till. Orkar egentligen inte uppdatera just nu, men det var så länge sen att jag är tvungen. Efter Mangalia åkte vi alltså till Skopje, och därifrån åkte vi till en liten badort vid en sjö som heter Ohrid-sjön. Inte så svårt att förstå att staden heter Ohrid... När vi hade vart där några dagar åkte vi tillbaka till Skpoje och sov där en natt. Sedan började 34 timmar på tåg, upp till Berlin.  Sen var vi där tre dagar, sen åkte vi nattåg upp till Malmö, och därifrån tog vi ett tåg hem. Fast det var 6 minuter från det att tåget från Berlin kom in tills det att tåge skulle gå. Vi sprang som galningar...

Har precis pratat med Frall. Kommer träffa henne imorgon<333333333333333 Läääääääääääääääääängtar. Nu orkar jag inte skriva mer. Ska typ packa väskan till imorgon, eller nåt. Och duscha. Har inte duschat ´sen i förrgår, typ. Har man suttit på ett tåg i ungefär ett dygn blir man ganska svettig..;) Bilder kommer senare, inte just nu.

Tågluff Mangalia dag 10

Jag har visst inte skrivit på ett tag, men jag har inte haft tid. Vi gör så mycket att jag inte har så mycket tid till att uppdatera bloggen. Men jag har kul. Fast jag saknar alla kompisar och allt hemma i Norrköping. Men men, det finns förhoppningsvis kvar när vi kommer hem;) Men nu till vad vi har gjort.

alla kommer inte riktigt ihåg när jag senast uppdaterade, och jag kan inte kolla det just nu, för det är ingen nätuppkoppling i vårt rum, så jag måste skriva själva texten i ett program som heter WordPad, och kopiera in den i bloggen. Så jag börjar igårkväll, när vi åkte från Suceava, där vi har bott två dagar på ett jättetrevligt hostel. Vi fick bra kontakt med två amerikanska tjejer från San Fransisco, så vi har deras mailadresser nu, och ska hålla kontakten. Men, igårkväll tog vi ett nattåg från Suceava. Den här gången hade vi en liggvagn, och det var skönt. Det var riktigt sköna sängar, jag sov gott. Imorse vi halv nio (ungefär) kom vi fram till Mangalia. Det första vi gjorde var att vi åt frukost på en restaurang, sen gick mamma och letade boende medan jag, pappa och Märtsoni var på stranden. När mamma kom tillbaka tog det ett tag, men sen gick vi mot hotellet (märk väl, hotellet, vi som bara har bott på hostel;). Det är ett riktigt mysigt hotell. På vägen åt vi lunch på en restaurang vid stranden. Det är väldigt billigt här i Rumänien, jämfört med i Sverige. Pappa beställde en öl på lunchen, som kostade typ 2,50 lei (valutan i Rumänien), som är ungefär drygt 7 svenska kr. I Sverige hade den kostat kanske 40 kr...

När vi kom fram till hotellet hade de inte städat klart vårt rum än, så vi gick ner till stranden igen, men en annan strand den här gången, en som ligger precis nedanför hotellet. Där badade jag och Märtsoni i typ mer än en timme. Jag kan ju säga att jag blev en aning bränd... Sen gick vi upp hit och checkade in. Och nu sitter jag här och skriver. Och medan jag kommer ihåg det, Lite rumänska ord!

Buna=hej

3=trei            8=opt

4= patru       9=noua

5=cinci       10=sece

Det var det jag hade att berätta just nu. Om jag har missat att skriva de dagarna vi var i Suceava så ska jag skriva om de så fort jag får tillfälle. Nu ska jag göra iordning bilder för att ladda upp på bloggen;) Och här kommer de.

Jag tog en liten siesta på tåget, på låtsas;)

Den första stranden var lite full... Snacka om massturism!

Det var riktigt stora vågor, man kunde verkligen åka på vågorna.

Mammas lunch... Friterade fiskar med ögonen kvar! Mysigt!

Så här bränd var jag efter en dags sol och bad.

Tågluff Suceava dag 7

Imorse åkte vi från Sighisoara, halv sju på morgonen *stön*. Igår kväll var det ett franskt sällskap som satt uppe när vi försökte sova, och vi hae rummet som vette ut mot uteplatsen. Och de pratade. Inte konstigt att man är trött idag (fast, iofs var klockan typ efter elva;).  Aaah, jag är hungrig! Jag har inte ätit typ någonting på över åtta timmar, för vi satt på ett tåg (again), som hade en VÄLDIGT äcklig toa, som ingen av oss ville gå på, så därför åt jag ingenting, och drack väldigt lite, för att slippa gå på den toan. Det kändes som när man är magsjuk (har ni varit det nån gång;), och inte får dricka eller äta knappt någonting. Och det var varmt (again;)! Över 27 grader, iaf. Puh!

Som sagt, imorse åkte vi från Sighisoara, vid halv sju på morgonen, och kom på ett ultramodernt tåg med ganska okej toa. Sen stannade vi tre timmar i en stad som heter Cluj-Napoc. Där åt vi lunch och handlade med oss mat till tåget, eftersom det inte fanns någon restaurangvagn. Mycket mer hann vi inte att göra, innan tåget skulle gå. Sen satt man där och höll sig i 6 och en halv timme;) Mysigt, mysigt *ironisk*. Till slut kom vi iaf fram, faktiskt inte alls försenade, vilket man i stort sett får räkna med här i Rumänien. Det är irriterande att man blir omkörd av så många vanliga bilar...

Och nu sitter vi på hostelet i Suceava, där vi ska sova två nätter. Det är en väldigt trevlig stämning här, alla hälsar på varandra här. Det är en australiensare som vi delar rum med, som är väldigt trevlig. Och föreståndarinnan (så gammaldags det ordet låter) kan lite svenska. Det är roligt. Det är även en svenska som bor här.

Frall, jag längtar efter dig! <3 Jag längtar efter att prata med dig, att kunna prata om varenda detalj i den här resan. Snälla, hör av dig! Men, livet är gla ändå, Frall! ;) Och om du och Elsoni läser det här så är det en sak jag vill berätta, som jag glömde skriva på era vykort (eller inte fick plats med, ni känner ju mig;). Den gröna ringen ni ser på era vykort är rester av den gamla stadsmuren runt Kraków.De rev hela muren nån gång (kommer inte ihåg exakt när) och planterade växter där. Så det är ett stort grönområde där nu. Väldigt mysigt!

Nu måste jag sluta, mamma vill mejla Eva, och jag känner att jag snart vill  ha någonting i lilla magen, så jag inte får alltför ont i den. Dessutom vill jag läsa Twilight (känner att jag börjar bli beroende, eller blev för länge sen;)

Tågluff Sighisoara dag 6

Igår satt vi 21 timmar på ett inte jättemodernt tåg, med ganska äckliga toaletter. OCH INGEN LUFTKONDITIONERING! När det var typ 30 grader ute! Gud, vad jag svettades! Jag blev alldeles klibbig över hela kroppen! Okej, jag fattar, tmi (too much information;). Men vi kom fram till slut, två timmar försenade *sarkastisk*. Och nu är vi i en ganska liten stad i Rumänien som heter Sighisoara (är det nån som har hört talas om den? ;).

Idag har vi inte gjort så mycket, bara gått omkring i gamla stan här, och i citadellet, som var området innanför stadsmuren för väääääldigt länge sen. Det var även i den här staden det sägs att greve Dracula föddes. Vi var i hans födelsehus och fikade. De hade lite mani på Dracula, om man säger så;) Vid tre gick mamma iväg på en rundtur i staden för att se en massa gamla hus, medan jag, pappa och Märtsoni satt kvar på restaurangen som vi åt lunch på. Sen ville mamma se när en klocka slog fem, för då var det några träfigurernsom skulle dansa, men det var en besvikelse. Det var bara en gubbe som slog på en klocka, alltså rörde pyttelite på ena armen.

Nu kommer bilderna från Kraków, som jag inte har fått tillfälle att ladda upp än.

Jag och Märtsoni med våra nya solglasögon. Visst är vi snygga;-) haha!

I saltgruvan Wieliczka. Nej, gruvan har inte möglat;) det är salt.

Statyn av en prinsessa som är med i en legend om saltgruvan.
                                         Statyerna är gjorda av salt.

Kristallkronan är också gjord av salt. Den hängde i ett jättestort kapell
                              där allt var gjort av salt, tom golvet!

Vårt rum på Nathan´s villa, hostelet vi bodde på.

Slottet Wavel som vi hedrade med ett besök.

Inre borggården på Wavel. Jättehäftigt!

Här sitter jag och Märtsoni försjunkna i våra böcker på tåget till
             Rumänien. Jag i Twilight, Märtsoni i Systrar i jeans.

Jag kan tyvärr inte ladda upp bilder från idag, för kameran är urladdad. Om det är någon som vill höra legenden om Prinsessan Kinga och saltgruvan så kan man mejla mig på min mailadress: [email protected]. Då kan jag svara och berätta den, jag orkar inte skriva hela den just nu (haha, lat är vad jag är).  Det var det, nu ska jag göra annat (typ läsa twilight, eller kolla lite grejer på nätet).

Tågluff Kraków dag 4

Just nu sitter vi på Nathan´s villa (vårt hostel som vi bor på) och väntar på att tiden ska gå. Kvart i elva ska vi åka nattåg till Sighisoara i Rumänien. UTAN LIGGVAGN!!! De var slut när vi kom för att köpa biljetter. Så vi kommer att få åka tåg i 19 timmar utan säng. Kul *ironisk*! Vi kommer antagligen inte att kunna vara ute på nätet någonting under tågresan, så det kanske inte blir några inlägg imorgon. Vi åker härifrån kvart i elva ikväll, och kommer fram 18.56 lokal tid. Önska mig lycka till;) Ni har iaf en säng att sova i, och slipper att sitta på er bak i en hel dag, på ett tåg som ni inte ens vet om det har en restaurangvagn! Det blev en lång harang, bäst jag börjar skriva om vad vi har gjort idag, innan jag glömmer bort det;)

Idag har vi inte gjort jättemycket, vi var uppe ganska sent igår. Vi var och tittade på ett slott som heter Wavel, och ligger väldigt nära där vi bor. Det var ganska intressant (säger jag, som älskar historia;). Fast jag tycker att guidningen i Sverige är bättre än här, för här berättar de bara om de olika föremålen, men i Sverige berättar de olika historier som är associerade till platsen. Och det är ju det som är det intressanta;) Efter det åt vi lunch på en restaurang, som hade jättegoda pizzor. Sen var vi och tittade på en kniv som hänger ihop med en legend härifrån. Den hinner jag inte berätta just nu, vi ska gå om 20 min. Jag får ta det en annan gång. Sen gick vi och la oss och slappade på en grässlänt vid floden (som heter Wisla). Sen gick vi tillbaka hit och fördrev tiden. Och nu sitter vi här och väntar. Och medan jag kommer ihåg det: En ordlista med olika polska ord.

Wejscie=ingång

Wyjscie=utgång (väldigt lika ord;)

Naprava=reparera

Restauracja=restaurang

Apteka=apotek

Bankomat= (vad tror ni det betyder;)

Poczta=post

Det är fler ord, men de kommer jag inte på just ni, och jag hinner inte heller. Jag måste sluta snart. Måste borsta tänderna, byta brallor och en massa andra saker. Jag tänkte ha en frågestund nån gång snart, men jag vet inte när. Jag får hitta någon dag när det passar. Men ni kan ställa frågor redan nu, jag ska försöka svara så gott som möjligt. Annars får ni förbereda frågor. Nu måste jag sluta.

Kramizz!

P.S. Jag hinner inte ladda upp några bilder idag heller, men ha tålamod! Det kommer, jag lovar! D.S.