Tågluff Kraków dag 4

Just nu sitter vi på Nathan´s villa (vårt hostel som vi bor på) och väntar på att tiden ska gå. Kvart i elva ska vi åka nattåg till Sighisoara i Rumänien. UTAN LIGGVAGN!!! De var slut när vi kom för att köpa biljetter. Så vi kommer att få åka tåg i 19 timmar utan säng. Kul *ironisk*! Vi kommer antagligen inte att kunna vara ute på nätet någonting under tågresan, så det kanske inte blir några inlägg imorgon. Vi åker härifrån kvart i elva ikväll, och kommer fram 18.56 lokal tid. Önska mig lycka till;) Ni har iaf en säng att sova i, och slipper att sitta på er bak i en hel dag, på ett tåg som ni inte ens vet om det har en restaurangvagn! Det blev en lång harang, bäst jag börjar skriva om vad vi har gjort idag, innan jag glömmer bort det;)

Idag har vi inte gjort jättemycket, vi var uppe ganska sent igår. Vi var och tittade på ett slott som heter Wavel, och ligger väldigt nära där vi bor. Det var ganska intressant (säger jag, som älskar historia;). Fast jag tycker att guidningen i Sverige är bättre än här, för här berättar de bara om de olika föremålen, men i Sverige berättar de olika historier som är associerade till platsen. Och det är ju det som är det intressanta;) Efter det åt vi lunch på en restaurang, som hade jättegoda pizzor. Sen var vi och tittade på en kniv som hänger ihop med en legend härifrån. Den hinner jag inte berätta just nu, vi ska gå om 20 min. Jag får ta det en annan gång. Sen gick vi och la oss och slappade på en grässlänt vid floden (som heter Wisla). Sen gick vi tillbaka hit och fördrev tiden. Och nu sitter vi här och väntar. Och medan jag kommer ihåg det: En ordlista med olika polska ord.

Wejscie=ingång

Wyjscie=utgång (väldigt lika ord;)

Naprava=reparera

Restauracja=restaurang

Apteka=apotek

Bankomat= (vad tror ni det betyder;)

Poczta=post

Det är fler ord, men de kommer jag inte på just ni, och jag hinner inte heller. Jag måste sluta snart. Måste borsta tänderna, byta brallor och en massa andra saker. Jag tänkte ha en frågestund nån gång snart, men jag vet inte när. Jag får hitta någon dag när det passar. Men ni kan ställa frågor redan nu, jag ska försöka svara så gott som möjligt. Annars får ni förbereda frågor. Nu måste jag sluta.

Kramizz!

P.S. Jag hinner inte ladda upp några bilder idag heller, men ha tålamod! Det kommer, jag lovar! D.S.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lisflisan

Inget originellt.

RSS 2.0