Tågluff Sighisoara dag 6

Igår satt vi 21 timmar på ett inte jättemodernt tåg, med ganska äckliga toaletter. OCH INGEN LUFTKONDITIONERING! När det var typ 30 grader ute! Gud, vad jag svettades! Jag blev alldeles klibbig över hela kroppen! Okej, jag fattar, tmi (too much information;). Men vi kom fram till slut, två timmar försenade *sarkastisk*. Och nu är vi i en ganska liten stad i Rumänien som heter Sighisoara (är det nån som har hört talas om den? ;).

Idag har vi inte gjort så mycket, bara gått omkring i gamla stan här, och i citadellet, som var området innanför stadsmuren för väääääldigt länge sen. Det var även i den här staden det sägs att greve Dracula föddes. Vi var i hans födelsehus och fikade. De hade lite mani på Dracula, om man säger så;) Vid tre gick mamma iväg på en rundtur i staden för att se en massa gamla hus, medan jag, pappa och Märtsoni satt kvar på restaurangen som vi åt lunch på. Sen ville mamma se när en klocka slog fem, för då var det några träfigurernsom skulle dansa, men det var en besvikelse. Det var bara en gubbe som slog på en klocka, alltså rörde pyttelite på ena armen.

Nu kommer bilderna från Kraków, som jag inte har fått tillfälle att ladda upp än.


 Jag och Märtsoni med våra nya solglasögon. Visst är vi snygga;-) haha!


      I saltgruvan Wieliczka. Nej, gruvan har inte möglat;) det är salt.


        Statyn av en prinsessa som är med i en legend om saltgruvan. 
                                         Statyerna är gjorda av salt.


   Kristallkronan är också gjord av salt. Den hängde i ett jättestort kapell 
                              där allt var gjort av salt, tom golvet!


                   Vårt rum på Nathan´s villa, hostelet vi bodde på.


                  Slottet Wavel som vi hedrade med ett besök.


                        Inre borggården på Wavel. Jättehäftigt!


      Här sitter jag och Märtsoni försjunkna i våra böcker på tåget till
             Rumänien. Jag i Twilight, Märtsoni i Systrar i jeans.

Jag kan tyvärr inte ladda upp bilder från idag, för kameran är urladdad. Om det är någon som vill höra legenden om Prinsessan Kinga och saltgruvan så kan man mejla mig på min mailadress: [email protected]. Då kan jag svara och berätta den, jag orkar inte skriva hela den just nu (haha, lat är vad jag är).  Det var det, nu ska jag göra annat (typ läsa twilight, eller kolla lite grejer på nätet).

Kramizz!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lisflisan

Inget originellt.

RSS 2.0